מביטול תחנת הכוח העתידית, ועד שינוי מסלול הנחיתה בנתב"ג: רז שגיא, ראש העירייה הטרי של ראש העין רק נבחר בבחירות, וכבר מסמן 5 מאבקים מאתגרים שבאף אחד מהם הוא לא מתכוון לוותר. וגם: כיצד הוא מתכוון לרתום חברות גדולות להגיע לראש העין

אחרי שורת תפקידי פיקוד בצבא, עמדות ניהול בכירות בסקטור העסקי, וכהונה של 5 שנים כחבר מועצת העיר, נבחר בתחילת השנה רז שגיא לכהן כראש עיריית ראש העין. לדבריו בתקופה הקרובה הוא עתיד לקיים מפגשים עם תושבים בכדי לגבש ולדייק את החזון העירוני לשנים הקרובות.

 המשימה: להביא חברות גדולות לעיר

ראש עיר לא יכול לעבוד לבד. בשביל זה יש לנו קואליציה תומכת ושותפים, ואנחנו פועלים יחד ומציגים חזית אחידה. גם תושבים רתומים הם כוח משמעותי. אנחנו מחפשים פתרונות לכל בעיה ומציבים מטרות ברורות, כשכאמור אנחנו גם נשתף את התושבים ונגבש עימם את החזון, אם כי כבר עכשיו הכיוון ברורלהפוך את ראש העין לעיר מתקדמת, עם תשתיות ופתרונות תחבורה, אזורי תעסוקה ומרכזי בילוי ופנאי.

מה לדעתך הכי דחוף כעת?

חסר לנו קניון, חסרים לנו מקומות בילוי וחסרים לנו מועדוני נוער וחסרות לנו בריכות. נתחיל בבריכה אחת ואחרי זה תקום בעזרת השם עוד אחת וגם בריכה טיפולית”, הוא אומר ומזכיר שיש גם תוכניות לבניית בניין עירייה חדש לקראת סוף הקדנציה הנוכחית, ואפילו לקדם בניית בית מלון בעיר. עם זאת תוכניות כידוע דורשות תקציבים, וכאן הוא מזכיר ביושר כי העיר זקוקה לניעור משמעותי, בעיקר על רקע העובדה שלעיר נכנסו בשנים האחרונות עשרות אלפי תושבים חדשים, כשארנונה ממגורים היא הפסדית ובעיר חסרים מבני לצורכי מסחר, תעסוקה ומסחר רבים, הנדרשים להגדלת ההכנסות.

ראש העין היא עיר איתנה מבחינה תקציבית, אבל היא הולכת ומתקרבת לקו האדום מבחינת הכנסות שמתקבלות, משטחי מסחר ותעסוקה, כי לא נבנו פה מספיק שטחי מסחר ותעסוקה. מתוך למעלה ממיליון מר שמתוכננים בעיר לתעסוקה, נבנו רק 98 אלף מר. ומתוך השטח הבנוי רק 20% מאוכלס בעיקר בזכות חברת Innoviz המדהימה. לא רק שהעירייה לא עסקה בזה בעבר, נושא פיתוח פארק אפק לא טופל כהלכה. כיום אנחנו מקדמים שורה של מהלכים, שנעשים כדי לטפח את הפארק, וגם כדילפתותחברות גדולות להגיע לראש העין. יש לזה 3 יתרונות. אתה מספק מקומות תעסוקה קרובים לבתי התושבים. אתה מפחית נסיעות שזה אומר הקטנה של פקקים ושל זיהום אוויר, ובנוסף אנחנו מטפחים עסקים מסביב כמו מסעדות ועוד. ככה יוצרים שינוי. ואפשר להגיד שרק התחלנו”.

כבר כעת הוא מסמן חמישה מאבקים שאותם הוא מתכוון להוביל. רבים מהם נוגעים לסוגיות סביבתיות נושא שנראה כי קרוב במיוחד לליבו.

שגיא הוא מסביר כי הוא מודע לכך שמדובר במאבקים מורכבים, ולשם כך הוא מבקש לרתום את כל הכוחות הפנימיים בעיר, ואיתם גם לקדם פרויקטים נרחבים בתוך ראש העין.

המאבקהראשון ואולי הכואב מכולם זה הרצון להקים אצלנו תחנת כוח של 780 מגהוואט, במחלף קסם. כשהיא הכול חוץ מקסם. הרעיון הוא שסוגרים את תחנת רידינג, אבל תל אביב חייבת חשמל, אז סוגרים את רידינג ומעבירים את הזיהום לכפר קאסם ולראש העין. ואנחנו לא מסכימים לכך בשום פנים ואופן”.

מזכיר Nimby קלאסי

יש שיגידו את זה. אבל אנחנו יודעים שיש פתרונות אחרים לתחנת הכוח המזהמת שרוצים להקים כאן ושתעבוד על גז טבעי ושתהיה מגובה בסולר שבוודאות יום אחד יזהם את האקוויפר שנמצא מתחת לפני האדמה. אני מדבר על אנרגיות מתחדשות. אנחנו קואליציה של ראשי יישובים ומועצות שמוכנים להשקיע הרבה בעניין הזה. אנחנו מבינים את הצורך באנרגיה, אבל לא מוכנים שהזיהום יהיה על חשבון הבריאות שלנו ושל השכנים שלנו. אנחנו מציעים להפוך את הגגות שלנו ליצרני חשמל באמצעות פאנלים סולאריים וכך להפיק אנרגיה נקייה ולא מזהמת.

המאבק השני והוותיק מבין כל החמישה הוא סוגיית קווי המתח העליונים”, הוא מצהיר ומפרט את הפעולות שכבר החל לקיים בנושא. “נפגשנו לאחרונה גם עם רשות מקרקעי ישראל (רמי), וגם עם מינהל התכנון, כשהרעיון הוא לקחת את הקווים האלה ולהוציא אותם מתוך העיר. כך נוכל לפנות מאות דונמים, כשהשטח שיתפנה יהפוך להיות פארק ירוק, פארק מסחר ותעסוקה ויתפנה גם שטח לבינוי למגורים. אבל הדבר העיקרי הוא לפנות את המפגע הזה מן העיר”.

נשמע כמו עניין של תקציב

זה אכן הרבה מאוד כסף. הרעיון הוא שרמי אישרו באופן עקרוני שפינוי השטח יממן את הסטת קווי המתח, דבר שאמור לעלות כ-120 מיליון שקלים, שזה תקציב עצום לעיר.

המטרה: תחנת מטרו בלב ראש העין

המאבק השלישי שעליו מתכוון שגיא להסתער הוא הוספת תחנת מטרו לראש העין. המטרו הוא פרויקט התשתית הגדול והיקר בישראל רכבת תחתית של 150 קמ שתחבר 24 רשויות במרכז הארץ, כאשר ראש העין לא אחת מהן. האתגר השלישי הוא תחבורה ציבורית. “כרתו לנו את המטרו, וראש העין, עיר שצמחה מ-42,000 תושבים ב-2017 ל-78,000 תושבים היום, ובעתיד הלא רחוק 100 אלף, לא נכללת בתוכנית המטרו. אנחנו דורשים להחזיר אותנו לתוכנית, בשלב זה לפחות מבחינה סטטוטורית, כדי שנוכל להבטיח תחבורה ציבורית ויעילה לתושבים שלנו”. נשמע כמו יעדים קשים להשגה? חכו, לשגיא יש עוד אתגרים לא פחות מורכבים. “המאבק הרביעי חשוב לא פחות ונוגע לשריפות שמשתוללות ומרעילות אותנו ואת תושבי כפר קאסם”, מסביר שגיא שמתכוון לשריפת פסולת שמבצעים תושבים בכפרים ערביים רבים באזור יהודה ושומרון. העננים השחורים שנוצרים משריפות אלה נראים למרחוק, ופוגעים קשות בתושבים שנמצאים לעיתים עשרות קילומטרים מהמקום. “אנחנו מנהלים מאבק גדול מאוד במפגע הזה בשיתוף פעולה עם הרשויות השכנות. זהו מאבק על האוויר שאנחנו נושמים, ואנחנו עושים הכל כדי להשפיע על קובעי מדיניות להילחם בשריפות הללו. סגן ראש העירייה, איתי ונה הביא לפה את שר הבטחון, יואב גלנט, כדי לדון איתו על זה וגם אני מקיים פגישות בנושא. לא נוותר”, הוא מצהיר ולשאלתנו מצביע על האתגר החמישי רעש המטוסים מנתבג. “לפני שבע שנים הוחלט על הארכת נתיב 21, שהוא נתיב הנחיתה בנתבג, ומאז מטוסים בינלאומיים נוחתים מעל ראש העין. אנחנו דורשים להסיט את הנתיב מעל כביש 6 ומבצר אנטיפטרוס כדי להקטין את ההשפעה על תושבי העיר. רק התחלנו והדרך עוד ארוכה אבל אני מאמין ובטוח שבעבודה קשה נצליח”.

 


0 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *