טכנולוגיה מתקדמת לצד מורשת היסטורית: כך משלבת עיריית ירושלים חדשנות ואיכות בתהליכי הבנייה והפיתוח

יואל אבן | מהנדס העיר ירושלים

-

בין סמטאות העיר העתיקה ושכונות העיר ההיסטורית לבין שכונות חדשות ומתחדשות המתנשאות לגובה, ירושלים עוברת בשנים האחרונות תהליכי התחדשות מואצים, בהתאם למדיניות שמוביל ראש העיר ירושלים, משה ליאון. אלה כוללים, בין היתר, רכבות קלות שעתידות לחצות את העיר לאורכה ולרוחבה, דרגנועים ומעליות שיחברו שכונות במדרונות ההרריים, ורשת בקרת תנועה מתקדמת שמווסתת את זרימת החיים בעיר הבירה של ישראל.

מהנדס העיר ירושלים וראש מינהל תכנון ותשתיות בעיריית ירושלים, אינג' יואל אבן, מנהל אגף לניהול ובקרת תנועה בעיריית ירושלים, יהונתן לוי, ואדריכלית הלה בכר, הממונה החדשה בעירייה על בקרה ואיכות בתכנון ובנייה, חושפים בראיון למגזין 'ערים חכמות' כיצד בירת ישראל משמרת את צביונה ההיסטורי, תוך קידום מהפכה טכנולוגית חסרת תקדים ושמירה על איכות גבוהה בתכנון ובבנייה.

"ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח מואצת, תוך מחויבות לשמירה על מורשתה הייחודית", מסביר אבן. "עם היסטוריה בת יותר מ-3,000 שנה, כל פרויקט בנייה ותשתיות בירושלים דורש איזון עדין בין שימור לפיתוח. ירושלים היא עיר עתיקה עם מרקם ייחודי, וכשאנחנו מתכננים בה – אנחנו פועלים מתוך הבנה שהבנייה אינה מתחילה מדף חלק. המחויבות שלנו היא לשמר את האזורים ההיסטוריים ואת האופי המיוחד של העיר, תוך קידום התחדשות עירונית בקצב המהיר ביותר בישראל – פי ארבעה מערים אחרות. העיר בוחרת להתפתח פנימה, מתוך מטרה ברורה לשמור על השטחים הירוקים ולהבטיח לתושביה איכות חיים גבוהה. בנייה לגובה בשכונות מתאימות מאפשרת לנצל את המרחב העירוני ביעילות, לצד הגנה על המרקם ההיסטורי והטבע המקיף את ירושלים".

בעיר הררית כמו ירושלים, כיצד אתם פועלים להנגיש את העיר לכלל התושבים?

יהונתן לוי: "בימים אלה, אנחנו מקדמים את סלילת רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל, באורך של 75 ק"מ, שתשפר משמעותית את הניידות בכל רחבי העיר. עם זאת, הטופוגרפיה הירושלמית והפרשי הגובה המשמעותיים באזורים שונים בעיר, מציבים אתגרים שאנחנו מייצרים להם פתרונות שטרם נראו בישראל. כך, באזורים שבהם אוטובוסים או שאטלים אינם יכולים לפעול, עיריית ירושלים מקדמת פתרונות מצרניים כמו מעליות, דרגנועים ומדרוניות, אשר יאפשרו מעבר נעים ומהיר להולכי הרגל ממפלסים נמוכים יותר אל הכביש הראשי ותחנות הרכבת הקלה. חלק ממתקנים אלה יחלו לפעול כבר עד סוף השנה. הפתרונות האלה יעודדו שימוש בתחבורה ציבורית, ישפרו משמעותית את הנגישות ויאפשרו לתושבים מכל השכונות ליהנות מהשירותים העירוניים בנוחות וביעילות".

מלבד הפתרונות המצרניים שמקדמת העירייה ושעליהם אמון אגף לניהול ובקרת תנועה, עיריית ירושלים שולטת בתנועת משתמשי הדרך בעיר בזמן אמת, תוך שמירה על זרימה חלקה גם בתקופת פיתוח אינטנסיבי. "מרכז הבקרה שלנו מאפשר שליטה דינמית ברמזורים, במנהרות ובצירי התנועה", מסביר לוי. "אנחנו יכולים לסגור כביש, לפתוח ציר חלופי או לשנות זמני רמזורים בהתאם לעומסים. מערכות מתקדמות מנטרות את התחבורה הציבורית בזמן אמת, ומאפשרות לזהות עיכובים או בעיות תפעוליות. בנוסף, אנחנו עושים שימוש ברחפנים כדי לנטר את התנועה בשעות השיא או באירועים גדולים במטרה לסייע לשמור על תפקוד מיטבי של העיר. פתרונות אלה ממחישים את מחויבות העירייה ליצירת סביבה עירונית יעילה ונגישה".

האם סוגיית ההתמגנות עלתה בסדר העדיפויות לאור האירועים הביטחוניים האחרונים?

"אנחנו בוחנים לעומק את נושא ההתמגנות", מסביר אבן. "כל פרויקט תכנוני כולל חשיבה על מרחבים מוגנים, בין אם ממ"דים פרטיים או מקלטים ציבוריים. אנחנו ממפים אזורים שבהם חסרים מתקני הגנה ומשלבים תשתיות התמגנות כבר בשלבי התכנון המוקדמים. המציאות הביטחונית בישראל מחייבת אותנו להבטיח שירושלים תהיה מוכנה לכל תרחיש, תוך שמירת איכות החיים של התושבים. לדוגמה, עיריית ירושלים פועלת לשדרוג מקלטים קיימים ומתכננת מבנים חדשים עם חללים מוגנים כחלק אינטגרלי, כדי לספק ביטחון מרבי לצד פיתוח עירוני מתקדם".

כיצד משפיעה צפיפות הבנייה על איכות החיים?

"אנחנו מתמקדים בהתחדשות שכונות ותיקות בנות 50–70 שנה", מציינת בכר. "בונים לגובה תוך הקפדה על איכות בנייה גבוהה. בכל פרויקט אנחנו משלבים עירוב שימושים; מגורים, מסחר, תרבות ותעסוקה מקומית. העירייה מקדמת פיילוטים חדשניים, כמו חיפויים סולאריים על בניינים, המבטיחים תפקוד גם בהפסקות חשמל. המטרה היא שבניינים גבוהים יישארו מתוחזקים היטב ולא יהפכו לנטל על התושבים. החדשנות הזו משפרת את איכות החיים בעיר צפופה, תוך יצירת מרחבים אטרקטיביים שתושבים נהנים לשהות בהם".

"בעוד עשור, נראה את ירושלים כעיר צפופה יותר, אך עם איכות חיים גבוהה משמעותית", מסכם אבן. "תחבורה ציבורית מתקדמת, שבילי אופניים, מעליות המחברות שכונות וכבישים ובניינים ירוקים המונעים מאנרגיה סולארית ישתלבו יחד. כל אלה ייושמו ברמה משמעותית, כי בצפיפות כזו אין מקום לפשרות על איכות. ירושלים שואפת להפוך למודל עולמי, המשלב חדשנות טכנולוגית עם שימור זהות היסטורית עתיקת-יומין".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *