העיר אשקלון בתנופה אדירה בדרך להיות העיר האטרקטיבית בישראל
תומר גלאם | ראש עיריית אשקלון

כבר כיום נערכת הרשות קליטת אלפי התושבים החדשים בעיר
בהיבטים של הנגשת המידע ושיתוף הציבור. פיתוח תשתיות והיערכות מיטבית למבני חינוך וציבור.

הקורונה עשתה מהפכה בנושא הטכנולוגיה והדיגיטל וגרמה לציבור לראות נושאים אלו בעין אחרת. אנחנו רואים שנעשה שימוש רחב היקף באפליקציות העירוניות ושינוי דרמטי בצריכת השירותים הדיגיטליים.

במקביל ובהתאם לכך הגדילה הרשות את יכולת המענה שלה, החל מתהליכים ממוחשבים נוספים ועד להנגשת מידע ותשלומים שונים. לאור ההצלחה הרשות מתכוונת להמשיך עם המאמץ הטכנולוגי-דיגיטלי ולקדם עוד נושאים בצורה דיגיטלית ובקשר הדו כיווני עם תושבי העיר.

הצרכים שיש לתושבים כיום הם בעיקר בהיבטים של זמינות, נגישות ושקיפות והרשות פועלת להגביר זאת.
בתחום הנגישות נעשה שדרוג משמעותי באתר וכיום אנשים עם צרכים מיוחדים יכולים לקבל מענה גם שם, הונגשו אלפי פרוטוקולים ופותחו טפסים מקוונים כמעט לכל שירות שהתושב צריך לקבל. "התפיסה שעומדת מאחורי זה היא ההבנה שהזמן של התושבים יקר ואנחנו מעדיפים שימצו אותו בפעילויות פנאי עם המשפחה מאשר שיאבדו זמן יקר בהגעה לעירייה. אני יכול להבטיח שזו רק ההתחלה בתחום" אומר גלאם.

הרשות החלה להפעיל טפסים חכמים, יצרה אפליקציות ייעודיות לתושבים ובנתה תקשורת מותאמת אישית לכל תושב. כל אלו הם כלים שהתושב רואה, אבל מאחורי הקלעים מדובר על מהפכה של ממש, כאשר הם עוסקים בניתוח של צרכי התושב, החל מאיגוד פניות התושב ועד להכנת אפליקציה ייעודית כדי לחזות אזורי טיפול ושדרוג תשתית.

הרשות עובדת בשיתוף עם הרלב”ד על מנת לייצר סביבה בטוחה בהתבסס על נתונים ובמקביל מתשאלת את מערכות המידע כדי ליצור שיח שחוצה את גבולות השיח הרגיל עם התושב.

המטרה והשאיפה – לתת מענה לפני שיש תקלה.
העיר אשקלון נמצאת בתקופת צמיחה והיא הולכת להיות אחת הערים הגדולות בארץ. אבל צמיחה שכזו גוררת אחריה אתגרים רבים, מבחינת פריסת תשתיות תקשורת בכל רחבי העיר, לצד השקעה כספית גדולה
ואפילו אוריינות דיגיטלית לחלק מסוים מהאוכלוסייה. לנושא האוריינות נתנה הרשות מענה על ידי שורה של יוזמות שיצאו לפועל למען אנשים עם צרכים מיוחדים ואזרחים ותיקים.

אפשר לראות שהרשות עושה הכול על מנת לשמור על מעורבות וקשר שוטף עם התושב והיא מנסה להגיע עד אליו בכל דרך אפשרית. החל מהפעלת קבוצות ווטסאפ ייעודיות לכל שכונה לעדכונים ודיווחים מיידים, כמו גם ערוץ טלגרם פעיל מאוד וניוזלטר עירוני מקיף שמגיע לעשרות אלפי ניידים מידי שבוע. לתושבים עם לקויות שמיעה וצרכים מיוחדים נפתחה תיבת מייל ייעודית למענה אונליין מהמוקד העירוני ועבור האזרחים הוותיקים הפעילה הרשות את פרויקט "מקושרים" במסגרתו סטודנטים מגיעים לביתם ומסייעים להם לבצע פעולות דיגיטליות ואף מעבירים להם הכשרה בנושא. הסטודנטים מקבלים מלגה בתמורה לכך והחוויה הערכית והחברתית מועילה ומשרתת את שני הצדדים.

עיריית אשקלון מפעילה מערכת עירונית, שפועלת באופן מתואם ומסונכרן, בין כל המחלקות שהגישה שלה היא לזהות את האתגרים בעיר ולבחון פתרונות טכנולוגיים, באמצעות סביבת עבודה מושתת טכנולוגיה וקידום תהליכים דיגיטליים ביחידות השונות ובכל הרבדים האפשריים. אחת הדרכים בהן השתמשה הרשות, הייתה ליצור קשר עם חברה לביצוע בחינה של "מסע הלקוח" מול העירייה, כדי להבין איך התושב חווה את שירותי העירייה. בעידן דיגיטלי של היום מדובר על עשרות שירותים דיגיטליים שנבחנים מדי יום ונראה שהמסקנות כבר בשטח. "אנו נפעל לטובת שיפור השירות לתושבים ולמעבר להיות רשות יוזמת ולא רק מגיבה" אומר גלאם ומוסיף "אימצנו את תחום ה GIS שפרוס היום במספר גדול ביחידות העירייה ומהווה כלי תומך החלטה. כמו כן, הקמנו פלטפורמה לשיתוף מידע ללקוחות העירייה, תקשורת מול העירייה באמצעות ואטסאפ וצ'ט בוט, פורסמו עשרות טפסים דיגיטליים וישנם מספר שרותי BPM מול התושב.

כמו כן, בימים הקרובים נצא למכרז למערכת למערכת  CRM רשותית, שתרכז את כלל ערוצי הפנייה השונים בכל הרשות".
כבר כיום נערכת הרשות לקליטת אלפי התושבים החדשים בעיר בהיבטים של הנגשת המידע ושיתוף הציבור. לאחרונה היא אף הפיצה סקר צרכים בקרב התושבים שעתידים לעבור לעיר על מנת לבחון את תחומי העניין שלהם ולהיערך לכך מבעוד מועד. במקביל שוקדים ברשות על הפקת חוברת דיגיטל ופרינט שתכלול את כל המידע העירוני הרלוונטי עבור התושבים החדשים ובאתר העירייה יוקם מיניסייט ייעודי די עם השירותים החשובים לתושב החדש.

"אשקלון מתפתחת בקצב אדיר והיא העיר המבוקשת ביותר בישראל, אנחנו גאים על כך שפעם אחר פעם משפחות וזוגות צעירים בוחרים לעבור לגור באשקלון ואנחנו עושים הכול על מנת להיות ראויים לאמון שלהם".“יש לנו עיר מדהימה, ואנחנו כבר לא מדברים על הפוטנציאל הגלום בה, אלא פשוט מוציאים אותו לפועל. כבר היום העיר אשקלון מדורגת במקומות הראשונים בדירוג הערים הנהנות מהגירה חיובית, אין לי ספק שבשנים הבאות נהיה במקום הראשון, כי לאשקלון יהיה הרבה מה להציע לתושבים הקיימים והחדשים”.