ראשון לציון נערכת לקראת קליטת אלפי תושבים חדשים

ראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה, במדינת ישראל, בדרך למהפך תכנוני, הכולל כ – 21 אלף יחידות דיור חדשות שייבנו במסגרת הסכם גג חדש. מהפך זה יגרום להגדלת מספר התושבים ויהפוך, ככל הנראה, את העיר לעיר השלישית בגודלה במדינת ישראל. 

ראשון לציון נערכת לקליטת תושבים
בשונה מחלק ניכר מהשכונות הנבנות בארץ, בהן התושבים עוברים תהליכי קליטה קשים כתוצאה מחוסר מוכנות של העיר והשכונה לקליטתם, ראשון לציון ערוכה ומוכנה לקליטת אלפי התושבים החדשים, בזכות השירות החיצוני שיוביל את קליטתם. פגשנו את דפנה שקורי, ראש מינהל קהילה ובדקנו איך הם עושים זאת.
מדוע החלטתם לקחת שירות חיצוני שיעזור בנושא קליטת התושבים?

קליטת אלפי תושבים הוא מהלך שישנה את המפה העירונית, אך מדובר בפרויקט לזמן קצוב, לכן החלטנו לא לייצר אגף עירוני, אלא לקחת גוף מקצועי שיעבוד כחלק מהמנגנון העירוני ויהיה שזור בתוך הפעילות העירונית. עפ"י תפיסתנו, השירות אינו שירות חיצוני, אלא כחלק ממשי מתוך הארגון. מדובר בגוף שלומד את הארגון וחי אותו כמונו. מבחינתנו, הבאת גוף חיצוני שמכיר את הנושא על בוריו ולמד על טעויות שנעשו בערים אחרות, הוא ערך גדול עבורנו גם בשיתוף הידע. 

כיצד העירייה נערכת לקליטת התושבים החדשים?  

אנו מתבוננים על כל נושא הקליטה מנקודת מבטו של התושב העתידי, ברמה הטובה ביותר והנוחה ביותר עבורו. היערכות מקדימה מבחינתנו היא ירידה לרזולוציות ולא רק ברמת המאקרו. מדובר בחשיבה שצריכה להיעשות מוקדם ככל האפשר. 

אנחנו לומדים להכיר את התושב מרגע החתימה על חוזה הרכישה, כי מבחינתנו התושב הוא המרכז, זו לא קלישאה אלא אמירה שיש לה בסיס.

באמצעות מערכת מיפוי ודיאלוג חכם עם הרוכש, אנו לומדים להכיר אותו ובכך בעצם לתת לו מענה לצרכיו ורצונותיו. מערכת המיפוי עוזרת לנו לתת לתושב מענים לא רק ברמת המבנה, אלא אף ברמת הפנאי והתוכן, כמו לדוגמה, ברמת הצרכים של תלמיד תיכון והמגמה אליה הוא שואף להגיע או האם יש צורך בגינת כלבים בשכונה או לא. אם נדע מראש מה הרצונות של התושב העתידי, נוכל להיערך לכך בהתאם. 

מהם הכלים שאתם משתמשים בהם? 

מעבר לכלי המיפוי הבסיסי עליו מושתת הפרויקט, החברה יצרה עבורנו סרגל קצב אכלוס, שמאפשר לנו מעקב אכלוס בפועל בכל בניין. הצורך בסרגל שכזה נבע מהפער בין צפי האכלוס לבין האכלוס בפועל.

בנוסף, חברת MUNIPLUS מבית זוויות אשר מנהלת עבורנו את נושא קליטת התושבים, יוצרת קשר עם התושבים והם, בעצם, משמשים עבורנו כאצבע על הדופק לגבי התושב. הם יודעים לתת לתושב את המענה, לדאוג לפגישה מקדימה בעת הצורך ולייצר המשכיות וידע. מדובר בתוצר שהתפתחותו עולה מהשטח. מטרתנו לייצר לתושבים החדשים כניסה רכה ואנחנו מנגישים להם את המידע בכל האמצעים האפשריים: ניוזלטר, מפגשי ציבור, כרטיס דיגיטלי, עמוד ייעודי באתר העירייה, עמוד פייסבוק ייעוד ועוד.

האם יש סנכרון בין האגפים השונים?

כל יחידות העירייה עובדות דרך כתובת אחת שאליה ניקזנו את נושא קליטת התושבים. תענוג לראות את כל היחידות המקצועיות שעיקר העשייה שלהן היא התושב והן מקיימות את השיח מתוך שותפות מלאה. חברת MUNIPLUS נותנת מענה לכלל, תוך זיהוי הצרכים הספציפיים של היחידות השונות. 

לדוגמה, השאלון שהרוכש מקבל נבנה תוך כדי תנועה ומתוך הצרכים של כלל היחידות. השאלון הוא בעצם כלי עבודה מצוין לכל אחד מבעלי היחידות בעיר והוא עוזר לכולם במקביל.

חברת MUNIPLUS היא חלק מהמערכה, יש לה הבנה ל – DNA של הארגון ושל העיר  וההבנה הפנימית הזו היא זו שמפשטת את כל הפעילות, על אף שהיא נראית גדולה.