שליטה בשפה העברית הינה תנאי הכרחי להשתלבות בהשכלה גבוהה ובתעסוקה בישראל ומהווה גורם מפתח לצמצום פערים כלכליים וחברתיים. מחקר זה נערך כחלק ממעקב אחר יישום תוכנית החומש 1279 (2022–2026) ומבקש להעמיק בחסמים של לימוד השפה העברית בחברה הבדואית, אשר משבר ידיעת השפה בקרב צעיריה חמור. המחקר נקט בפרדיגמה איכותנית תוך שימוש בראיונות עומק חצי מובנים עם מגוון קהלים הנוגעים בנושא – צוותי הוראה, אנשי מטה במשרד החינוך, מנהלי תוכניות תוספתיות, הורים וסטודנטים, וכן באמצעות קבוצת מיקוד של תלמידים. ממצאי המחקר מצביעים על חסמים משמעותיים: רמת המורים ואיכות ההוראה ירודות, חשיפה דלה של תלמידים לשפה העברית במוסדות החינוך ומחוצה להם, מוטיבציה נמוכה בקרב תלמידים, אוריינות שפתית נמוכה בשפת האם, חוסר מודעות בקרב הורים לחשיבות רכישת השפה העברית ועוד. המלצות לקידום רכישת השפה העברית מופיעות בגוף הדוח.