שילוב של תכנון מוקדם, שקיפות ושיתוף פעולה הדוק עם התושבים סייעו לנתיבות לחזור לשגרה במהירות ולחזק את תחושת הביטחון הקהילתי, לאחר מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר

בשעה שש וחצי בבוקר של ה-7 באוקטובר, התעורר יוגב חזן, מנהל אגף חירום וביטחון בעיריית נתיבות, בבהלה לשמע אזעקות שבקעו מהטלפון הנייד שלו. האזעקות הפכו את דממת הבוקר לערבוביה של דאגה ופחד. למרות שהיה במיתר עם משפחתו, נתקף יוגב בתחושת חירום שגרמה לו לפעול מיד. הוא עזב את ביתו במהירות, תוך שהוא מקבל באמצעות הטלפון מידע ראשוני על הנעשה בנתיבות ובאזור הדרום. למרות שבאותן הדקות המידע היה מפוזר היה לו ברור שמדובר באירוע חמור ובלתי שגרתי.

כחצי שעה לאחר מכן, כשהגיע לנתיבות, הוא נפגש עם צוותי הביטחון שכבר החלו לטפל בפצועים ראשונים. מדובר באנשים שנפגעו מירי מחבלים ושהצליחו להגיע לעיר על אף פציעותיהם. בין הפצועים היו אזרחים שפעלו מתוך יצר הישרדות והמשיכו בנסיעה, אף שנפגעו. צוותי הביטחון העניקו להם טיפול ראשוני, וככל שהזמן חלף, התמונה הכוללת של האירוע שכולנו מכירים הלכה והתבהרה. "בשעה שבע בבוקר הגעתי למרכז ההפעלה העירוני, ראש העיר, יחיאל זוהר, כבר היה שם", הוא משחזר ואומר שכעבור זמן קצר הם כבר החלו בפעולות חירום ראשוניות. "אנחנו מקפיצים את כל יחידות הביטחון, ובשעה 7 וחצי בבוקר, אנחנו סוגרים את כל הכניסות לעיר", הוא אומר ומזכיר ששעה לאחר מכן התרחשה היתקלות עם מחבלים באחת מהכניסות לנתיבות. "בעזרת השם ובעזרת אותה יחידת ביטחון, הצלחנו לחסן אותם, והם לא הצליחו להיכנס לעיר. כל אירוע כזה הוסיף לנו עוד קומה ועוד קומה להבנה שלנו שאנחנו בכלל ניצבים בפני אירוע אחר לחלוטין".

היו לכם נפגעים בצוות הביטחון?

"לא. לא היה אפילו נפגע אחד בצוות הביטחון. לא בהיתקלות הזו ולא מצוות אחר שנתקל במקום אחר".

לצד הפעולות המיידיות הללו, חזן וצוותו ידעו שעליהם לתקשר עם הציבור בצורה ברורה וישירה. הם הורו לאזרחים להישאר בבתיהם, תוך העברת מסרים מרגיעים שהעיר מאובטחת. לדבריו הלקחים שיושמו בעיר בעקבות אירועים ביטחוניים קודמים (מבצע מגן וחץ ועוד) הוכיחו את האפקטיביות של הקשר שבין העירייה לתושבים. " יש את האירועים הביטחוניים, כשלצידם נכנסו לעיר בתקופה קצרה תושבים חדשים רבים, שזה דבר שלא הכרנו בעבר. כך שעוד לפני ה-7 באוקטובר יצרנו קשר עם ועדי השכונות וועדי בניינים, ויצרנו פלטפורמה של קבוצות וואטסאפ משותפות – קבוצות חירום. ב-7 באוקטובר זה הוכיח את עצמו ככלי מצוין ליצירת קשר, לצד פעילות המוקד העירוני שתוגבר במתנדבים נוספים, אשר נתנו מענה לשיחות הרבות שהגיעו מתושבים מודאגים, חלקן בעקבות השמועות שהופצו ברשתות החברתיות. חזן כבר הבין שהשקיפות והתקשורת הישירה עם הציבור הם הכלי המרכזי להרגעת הציבור, ועל כן הוא וצוותו אף עברו פיזית בשכונות, עדכנו את התושבים והנחו אותם להישאר בבתיהם. שיתוף הציבור ושקיפות היו, כך הוא מסביר, הכלי הטוב ביותר להרגעת הציבור ולהגברת תחושת הביטחון. "התושב רוצה לראות את הדמות המוכרת שהוא סומך עליה. כשרצינו לפתוח את המרכזים המסחריים או את מוסדות החינוך, שיתפנו את הציבור, ושיקפנו להם את תמונת המצב וזה עבד מצוין".

יוגב חזן - נתיבות | צילום: טל סיגרון

בעירייה חילקו משקפות, התושבים חשפו מחבלים

 בעירייה ובאגף של חזן לא הסתפקו בכך. לדבריו היה להם חשוב להמחיש למובילי דעת הקהל בשטח, קרי אותם ועדי בתים ושכונות, את היכולות של מערך הבטחון המקומי. "הבאנו אותם למפגשים במרכז ההפעלה והצגנו להם את האמצעים והיכולות שלנו. אין טוב ממראה עיניים", הוא אומר ומצביע על פעולה חשובה נוספת שהם ביצעו כבר בימים הראשונים של חרבות ברזל – מינוי נאמני בטחון מקרב התושבים. "במהלך המלחמה ובימים הראשונים יצרו איתנו קשר ועדי בתים ואנשים ותושבים מתוך בניינים גבוהים ושימשו כתצפיתנים. חילקנו גם משקפות לאנשים. וזה דבר מדהים".

אותם תושבים הצליחו להביא הישגים ומידע שסייע?

"לגמרי. לגמרי. היו לנו 12 ניסיונות להיכנס לעיר

אחרי ה 7- באוקטובר. חלק גדול מאותם זיהויים

הגיע מתושבים שהיו במרפסות, והסתכלו

במשקפות. הם זיהו משהו חריג ודיווחו לנו.

ובאמת בפרק זמן מאוד קצר הצלחנו להגיע לאותם

אנשים, ולתפוס אותם ואכן חלקם היו מחבלים וחלקם שב”חים". לדברי חזן, ההשקעה לאורך שנים בתקציבי הבטחון הוכיחו את עצמם כשפרצה המלחמה. "ברור שזו החלטה כלכלית מאוד כבדה, ואכן זה סיפור שעבר חבלי לידה קשים ותהפוכות. כשלוקחים בחשבון עניינים כמו היטלי שמירה שלא תמיד עברו בצורה חלקה. אבל כשהתושבים בנתיבות רואים את ההשפעה של יחידת בטחון חזקה, כמו רמת הפשיעה הנמוכה בעיר, וכמובן הפעילות שלנו מאז החלה המלחמה, מבינים את החשיבות. בעצם באה רשות ואומרת שהיא אחראית לכל מה שקורה בתוך העיר בין אם זה חינוך ורווחה, אבל גם בביטחון. וזה מה שעשינו. הצטיידנו בכמות אמצעים שלא מביישת אפילו יחידה צבאית, יצרנו הכשרות בין אם זה בענייני לחימה, או חילוץ ומתן עזרה ראשונה. אפילו רכשנו רחפן מהמתקדמים שיש בארץ".

עיר שיודעת לקלוט תושבים בשגרה ובחירום

נתיבות קלטה בשנים האחרונות מסה של תושבים, ולפי התוכניות העתידיות, היא צפויה להמשיך ולקלוט משפחות רבות בשנים הקרובות. כיצד ממשיכים לעשות זאת בתקופה כה מורכבת? חזן מסביר שגם בעניין הזה השקיפות ויצירת תחושת הביטחון משחקים תפקיד קריטי. "אנחנו גאים ושמחים, למשל, שיש את קהילת קיבוץ עין השלושה, שחוו בעוצמה את אירועי ה-7 באוקטובר, וכשהם החליטו לאחר מכן למצוא לעצמם בית חדש, לתקופה מסוימת, עד שהיישוב שלהם ישוקם הם בחרו בנתיבות. זה מבציע על משהו. זה מצביע על תחושת ביטחון ועל האמון שלהם בעיר. גם תושבים שלנו שאולי בשבוע הראשון או השני למלחמה יצאו מהעיר חזרו. רבים מהם אמרו לנו 'ראינו את הביטחון, חשנו אותו, והבנו שאין לנו מקום בטוח יותר'. זה מלמד המון על החוסן של העיר, וזה גם חלק מהמידע שתושבים חדשים מקבלים כשהם הצטרפו לעיר, עוד לפני ה-7 באוקטובר. אנחנו ודאגים לפרוס בפניהם את כל השירותים העירוניים, לרבות נושאי חינוך וגם אפשרויות תעסוקה. למעשה התושבים מכירים את העיר, הרבה לפני שהם מגיעים להתגורר בה, והביקוש הגדול למגורים בעיר מצביע על כך שזה עובד טוב".


0 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *