רגע לפני שהוא נכנס לקדנציה השניה שלו כראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך ואנשיו נדרשו למשימה המורכבת והכואבת מכולן – להושיט יד לעשרות המשפחות שאיבדו את יקיריהן מאז השביעי באוקטובר. איך עושים את זה נכון ושומרים על קצב הצמיחה הגבוה של אחת מהערים המתפתחות בישראל

 "מעל 70 משפחות בראשון לציון איבדו את היקר להן מכל מאז ה-7 באוקטובר, ואנחנו כאן עבורם עם כל הלב והנשמה", אומר ראש עיריית ראש לציון, רז קינסטליך, שלא דמיין אי פעם שבחלק ניכר מהחודשים האחרונים בקדנציה הראשונה שלו כראש עיר, יעסוק בסיוע קרוב למשפחות שכולות, ובחיזוק החוסן הקהילתי בעירו.

 איך זה בא לידי ביטוי ביומיום?

"אין משפחה בראשון לציון שלא מרגישה את החיבוק החם מצד הרשות המקומית. אם זה העובדים הסוציאליים שלנו, שמהיום הראשון ממש, קיבלנו הנחיה שהם מופנים אך ורק למשימה הזאת. זה עבודה עם נשמה, עד לרמת המקרים הפרטניים. למשל משפחה שרצתה לעשות לבת שנרצחה יום הולדת בחוף הים, אז לסייע להם עם מקרן ובכיסאות והכל. או אמא שהבת שלה נרצחה במסיבה בנובה, שהבקשה שלה זה להיקבר לצד הבת, אז פונים לחברה קדישא".

לצד החיבוק למשפחות, קינסטליך מסביר כי הוא פתח מעין ערוץ תקשורת פתוח עם הציבור בנושא הביטחון העירוני, ולא במקרה. "זה לתת לאנשים את כל הפתרונות ואת כל מה שהם צריכים בזמן מלחמה. הם יודעים שאצלי אין סימן שאלה, יש ספק אין ספק אני פותח את כל המקלטים. המוקד נותן מענה לכל תושב, והוא מוכוון לנושא של הביטחון. אנחנו יודעים לתת לכל תושב
מידע ברמת איפה המקלט הכי קרוב אליו. גם כתבנו נוהל לחלילה אסון המונים. יש לנו שכונות שלמות בתת מקלוט. למשל שכונת רמב"ם, לצורך העניין. תושביה יודעים שחלילה במקרה אסון, חניון עזריאלי הוא החניון שמיועד להם. כל הזמן אמרו, 'אבל אתה תלחיץ את התושבים'. אז אולי אני אלחיץ, אבל הם ידעו שאנחנו מוכנים. בסוף זה גם מה שמרגיע, והיום בסקר שביעות רצון של תושבי ראשון לציון אחד הדברים שתראו זה את נושא ההרגעה. הציבור רגוע, ולא רק בראשון לציון. הציבור סומך הרבה יותר על הרשות המקומית שהיא תיתן לו את המענה ואת הפתרונות הרבה יותר מהשלטון המרכזי".

רז קינסטליך ראש עיריית ראשון לציון | צילום: דוברות ראשון לציון

מחפשים את הכימאי הבא? בואו לראשון לציון

קינסטליך (46) נשוי ואב לשלושה בנים, החל השנה את הקדנציה השנייה שלו כראש העירייה. לשאלתנו איזה יעדים הוא קבע לעצמו בקדנציה הנוכחית, הוא מזכיר שהתפקיד שלו משול לריצה למרחקים ארוכים.

"קודם כל צריך לסיים את כל היעדים שהצבנו לעצמנו בקדנציה הקודמת. אחד מהם הוא פינוי שטח שצה"ל צריך לעשות באיזור מטווח 24. ראשון לציון גדולה ומהממת, אבל כיום יושבת על רצועת חוף של קילומטר אחד, בזמן שהבסיס הצבאי הזה תופס נתח של שבעה קילומטרים מהחוף. הגענו להסכם היסטורי עם משרד הביטחון לפינוי הבסיס, ואנחנו עובדים על זה

איפה הקושי?

"הכל הכל למעשה מאוד מורכב, אבל אני מניח שבתוך שנתיים אנחנו נתחיל לקבל חלק של כ-300 דונם מהבסיס, זה חלק מאוד גדול וצעד מאוד משמעותי".

יעד חשוב לא פחות הינו סוגיית החינוך בעיר. "ראשון לציון זכתה בפרס החינוך הארצי. אז זה כיף לזכות בפרס החינוך הארצי, אבל עדיין צריך לשמר את זה ועדיין צריך להמשיך להוביל", הוא אומר בהתרגשות מסוימת, כשהוא מזכיר אירוע שנכח בו רק יום קודם לקיום הראיון.

"אתמול נכחתי באירוע של 1,700 מחוננים. וכשאתה רואה את הדברים שהם יצרו, זה מדהים ומרגש. היה שם משהו מאוד מגניב שאהבתי. פגשתי ילד בן 13 שיצר רובוט וכששאלתי אותו מה הרובוט יודע לעשות, הוא אמר לי שהרובוט גורם לאנשים לחייך. הוא הדגים לי, וזה באמת עובד. עכשיו אתה אומר ילד בן 13 חשב על הדבר הזה, ילד בן 13 מקבל את זה אצלנו בתוך מערכת החינוך. אני לא יודע במה אני יותר גאה – להיות אבא שמגדל את הילדים שלו בדבר הכל כך מקסים הזה או כראש עיר שאנחנו מובילים לדברים המקסימים האלה, שלא רק מי שיש לו הרבה כסף יכול לקבל אותם. אתה תראה שהכימיקאי או הפיזיקאי הבא יהיה מראשון לציון".

המשימה: להביא את הגופים הגדולים ביותר בישראל לראשל"צ

לצד היעדים הללו, קינסטליך מזכיר שהעיר מתפתחת בקצב גבוה. בעניין הזה יש לו "טיפ" לערים אחרות – להיערך בצורה המקיפה ביותר האפשרית לקליטת דיירי העתיד. "עירייה חייבת להכין את השכונה מראש. כיום למשל אנחנו מאכלסים את אזור צריפין, לשם יגיעו בעתיד 50 אלף תושבים. בשביל הפרופורציות, באר יעקב קיבלה לא מזמן מעמד של עיר ומתגוררים בה 25 אלף תושבים. הכוונה בהכנה זה בית ספר שכבר עומד. זה קומפלקס של גנים  ומעונות לגילאי אפס עד שלוש. מה שאני מנסה להגיד זה שכשהתושבים מגיעים – השכונה מחכה להם. זה לא שהם מגיעים ואז השכונה נבנית", הוא אומר ולצד זה מסביר שבעירייה דואגים להכיר את התושבים החדשים וצרכיהם, הרבה לפני שהם מגיעים לגור בפועל.
"חשוב לי לדעת מי מגיע אליי ומה זה אומר. למשל, באחת השכונות החדשות זיהינו שיהיו הרבה כיפות סרוגות. וזה מסייע לנו לספק מענים מדויקים יותר, למשל ברמה של יותר בתי כנסת. כחלק מהשאלות אנחנו מבררים אם יש חיות מחמד כמו כלבים, כדי לדעת את היקף גינות הכלבים שאנחנו צריכים לבנות. אנחנו גם מקיימים פגישות מקדימות, שבהן, בין היתר, מסבירים על הפיתוח העתידי כמו פרויקטי התחבורה".

ויש לקינסטליך מעין "בייבי", או בשמו הרשמי "מתחם האלף" שבנייתו קורמת עור וגידים במערב העיר, ושאמור להוות תחרות אמיתית לפארקי התעסוקה הגדולים של מרכז הארץ, בשילוב מגורים.

"מדובר במתחם עירוב השימושים הכי גדול במדינת ישראל. זה 1.5 מיליון מ"ר של תעסוקה לצד 600-700 יח"ד ושיהווה האב תחבורתי ענק". לצד ההכנסה העתידית מארנונה שהיא משאת נפשם של כל ראשי הערים כיום, קינסטליך צופה שהמתחם יעשה שינוי אמיתי בנקודה רגישה של עירו כשני שליש מבעלי כושר העבודה יוצאים כל בוקר, וחוזרים כל ערב לעיר, היות שאין מספיק אזורי תעסוקה בראשון לציון. "אחד היעדים שהצבתי לעצמי זה להפוך את הגרף הזה, כך שלמעלה מ-50% מתושבי העיר כן יעבדו בעיר". בינתיים המתחם כבר הצליח למשוך אליו גופים גדולים כמו המטות של בנק דיסקונט, הפניקס ואחרים. קינסטליך מודה שהוא "עובד" בזה. "תשאל את הראל ויזל (פוקס). אמרתי לו חוץ מלעשות לך מסאז' עם שמן, אני מסכים לעשות הכל בשביל שתעביר את המרכז שלך לראשון לציון. אני עובד בלהביא את התעסוקה הזאת למתחם האלף, ואם זה לפארק איילון שזה איזור התעשייה החדש. ראשון לציון זה העתיד".


0 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *