מהי עיר חכמה? ראיון עם מנכ"ל עיריית ראשון לציון (אוגוסט 2018) 

בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר את צמד המילים עיר חכמה. הרעיון שעומד מאחורי צמד המילים הוא שימוש בטכנולוגיה במגזר העירוני, לרבות מערכות בקרה ושליטה דיגיטליות המשולבות בפתרונות תקשורת מתקדמים, לטובת התושבים והרשות כאחד. אלה שלובים יחד במטרה לשפר את רמת השירות לתושב ולכוון לניהול חכם ויעיל יותר של העיר, תוך חסכון במשאבים. כדי להבין איך זה עובד, יצאנו לפגוש את חיים גליק, מנכ"ל עיריית ראשון לציון, שפינה לנו זמן מיומו העמוס.

גליק, סיפר לנו כי ראשון לציון הנה עיר מאתגרת מאד ורבת עניין. מדובר בעיר מבוקשת מאוד, עיר איתנה עם עתודות קרקע ויכולות כלכליות, שגודלה המוניציפאלי גדול משל מתל-אביב. היא נגישה וממוקמת במקום אסטרטגי במרכז הארץ, ולכולם בעיר, הרשות והתושבים כאחד, יש את הרצון להפוך אותה לעיר חכמה יותר. לדבריו, המוטו של הרשות הוא לתת לתושב את השירות הטוב ביותר, ביושרה ובתבונה, על מנת שהוא יהיה מאושר בעיר בה הוא גר. ברשות ישנם אלפי עובדים וממבט על הוא רואה עובדים מסורים ונאמנים שרואים את אותה המטרה ומתנהלים על פי אותו המוטו. הדבר בא לידי ביטוי בתחומים רבים ובטיפול בכל נושאי הביטחון, הרווחה, החינוך, הקהילה, איכות הסביבה, הניקיון, שיפור פני העיר ועוד.

גליק, ציין שטכנולוגיה הנה כלי עזר, ובכדי לייצר יכולות גבוהות צריך "ליצוק" טכנולוגיה לתוכן ולמהות. החיבור לטכנולוגיה וההבנה שהיא משמשת ככלי עזר נהדר בשירות לתושב, גרמו לצורך למפות את העיר ולהחלטה לטפל בכל נושא האכלוס והתכנון העתידי לקראתו העיר הולכת. https://welcome.rishonlezion.muni.il/ 

דיאלוג חכם ויעיל עם התושב – שיתוף ציבור

עיר חכמה אינה רק תוצאה של טכנולוגיה דיגיטלית ויעילה, אלא גם הבנת הצורך של התושב ומקומו בעיר. עיר חכמה היא עיר על "פסים קצרים" וככל שהקשר עם התושב יהיה זמין, קל ופשוט יותר, שם הטכנולוגיה תסייע. החוכמה היא ליצור מעטפת נוחה וידידותית לתושב, ליצור עבורו תהליך שלם לקבלת זכויותיו ולמילוי חובותיו, והסיוע הנדרש יגיע גם למי שפחות טכנולוגי ואין בידו כלים דיגיטליים. 

הדיאלוג עם התושב נעשה באמצעות קשר רציף וישיר וע"י שיתוף בכל מה שקורה בעיר.

היום, יותר מתמיד, התושב מעוניין להיות מעורב בחיי העיר, לקבל מידע על תכניות פיתוח, על מפגעים או על אירועים שונים והרשות מספקת לו את כל אלו, בקלות וביעילות, באמצעות אתר ייעודי, עמוד פייסבוק, ניוזלטר, אפליקציות שונות, מפגשי תושבים ועוד. השיח המתמיד עם התושב, הפיכתו לשותף פעיל, ההקשבה לצרכיו והמענה המהיר, הם אלו שיוצרים איתו דיאלוג חכם ומייצרים תמהיל אינטגראלי מיומו הראשון בעיר. 

דיאלוג חכם פנים ארגוני – העברת מידע בין אגפי העירייה

לדבריו של גליק, אין תחליף לאדם העומד מול התושב והטכנולוגיה היא לא תחליף, אבל היא זו שנותנת לרשות את המרחב לקבלת החלטות נכונות ומושכלות וניצול המשאבים בצורה הטובה ביותר. "מוסד ללא נייר" ו"טיוב נתונים" הם מושגים חדשים שנכנסו לרשות והופכים לחלק מהתרבות הארגונית שבה. "ככל שעיר מתמודדת עם אתגריה, אני רואה בזה מנוף" אומר גליק ומתכוון להפיכת האתגרים ליתרונות, לביצור יכולותיה המקצועיות, לפיתוח מקומות תעסוקה מקומיים ואיכותיים ולמינוף העיר. המטרה היא ללמוד ולהתקדם תוך כדי תהליך לשיפור הנתונים הקיימים ברשות והיא זו שתצליח לשבור מחיצות בין התושב לבין הרשות.

ראשון לציון עיר חכמה – תמונת מצב

"אני נוהג להסתכל על העיר ממבט ציפור" אומר גליק ומסביר שזו דרך נהדרת ללמוד על התושבים ועל הקהילה. בדרך זו בוחנת הרשות את הצרכים של התושב ואת ההשפעה שלהם, כרשות, על ההתנהלות היומיומית  שלו כתושב, אם מבחינת בטחונו האישי, מכלול השירותים אותם יקבל והיכולת לספק מענה מהיר. גם מבחינת מכלול השירותים, הרשות מנהלת את העיר על הצד הטוב ביותר ולאחרונה הם זיהו את הפוטנציאל שיש לחברת MUNIPLUS מבית זוויות ככלי עזר יעיל, שיוכל לעזור בידע ואיסוף נתונים על התושבים העתידיים ובכך ליצור היערכות מקדימה עבורם. לדוגמה, כיום בתי הספר נבנים באופן אחר ובאיכויות שונות מהעבר וככל שהרשות תכיר את התלמיד העתידי באופן מיטבי ותבודד את האיכויות שלו, כך היא תוכל למצוא את הממשק המשלים עבורו. חברת MUNIPLUS מסייעת לרשות להפוך את התהליך לפשוט וחכם יותר.

האתגר המרכזי העומד בפני ראשון לציון הוא האכלוס העצום שהיא עוברת. כ – 100,000 תושבים יצטרפו לעיר בעשור הקרוב ויתגוררו במספר שכונות חדשות: נרקיסים, רקפות, נחלת יהודה, נוריות, חצבים ומתחם ה- 1000. על פניו נראה כי על אף תכנית המתאר החדשה של העיר והאכלוס העצום, ראשון לציון ערוכה באופן המיטבי ביותר והרשות עושה עבודתה בצורה מושכלת ומתוכננת היטב.